Side:Reisehaandbog over Norge 9de Udgave.djvu/241

Denne siden er ikke korrekturlest

Rute 25. Aursunden. Dalvola. Ferageu. 197 Gmben (900 m.?), hvor Bergmandsdragt anlægges i et lidet Hus, hvor faaes Fører

Drikkepenge Kr. 1.0o-2.0o). Gruben er

Jævn indover. De første 100 Skridt fugtigt; siden bordlagt. Halvveis sees Navne- Zîffe1—e1;: a080a1’ II—. Paa W ‘1’. besees de nærliggende Skakter, Pumpeværket og Vaskehusene. Fra en Høide bag Gruben storartet Rundskue, fra Sylerne til Rondane. Solsklnsgruben, 3 km. indenfor Stor- varte-Gruben. Vel til Sverige Op forbi Kirken og langs Hittersjøen, der tildels har venlige Omgivelser med flere Gaarde. Siden langs Strømmeelven. Ved 160 km.—Sto1pen Vei ti1v. til Storvarts-Gruben. Veien følger Elven til Søen Stikkelen. hvorfra ‘Stikkeldalen gaar op mod SØ., ogsaa langs en Arm af Stikkelen. I S. sees Hommelfjeld. Videre langs Djup8jøen, paa fladt Lænde, mest i Birke- skov. Forbi en Gaard, Djupsjølien. Djup- sjøen er lang og følges til Gaarden ‘Stigers- lam (tilv.) og Kommandantvolden (t1lh.). Straks efter tilh. en forladt Stoll. Saa fladt over Grundsjømyren (1v0 km.—Stolpen), med Grund1Ëjøen tilh., forbi en Del Gaarde. Vigelen sees ret frem. Videre til Store Hittersjø, hvor † J6‘IbS’‘txOZdB7l1, 17 km.; pent. Derfra i fladt Høifjeld, hvis Vidde giver det en storslagen Karakter med lange Udsigten l I W I l gen. (tilv.l. Saa noget nedad len myr-et al til Bør-agen ved Søen af samme Navn (t1lh.) og atter opad, hvor t1lh. under Gjeit- berget Vei til Feragen (se nedfr.). Tilv. Gaarden Sten-saasen. Ned til Botnen, den sydøstl. brede Bugt af Aursunden, som man nu skal kjøre rundt Her 5 km.—Stolpe. Over en lav Høide og forbi en anden Arm af Botnen. paa hvis Bredder Birkeskov, indsprængt med Furu. Saa over en ny Odde og ind i den ved Brekkei-Uorden lig- gende Bø-ekkebygd, over Borga, orbi Brekke Kapel og med Vigelen ti1h. hen til -l— Skotgam-den, is km. Hyggeligt. Før Kape1let gaar tilv. Vei af til Bv-ym2svolden, R. 4v. — Dalvo1a, 1I(ɔ T. fra Skotgaarden; vid Udsigt — Vlge en længere Tur; be- stiges ogsaa fra Feragen,— da paa 6—6 ’I’. Fra Skotgaaɔ-den videre i Skov, tildels langs Vaula, med Viîylelen og Ruten tilh., hvis iso1erede Toppe æVe sig fra det med Birk bevoksede Plateau. Under Ruten 2o0 km.—Stolpen. Endnu 3 km. og saa over Rigsgramsen. Fladt. Tilv. mod N. rager Ljusnesnöten1mponerende i Veiret. Tilh. Rutens jævne Skraaninger. Udover Fin- backen og over T(innan og ned til Indsøen Malmagen. Langs denne forbi Fj(illnö-B Sariatorium og derfra kort til † Malmagm, 22 m. Ny Vei langs Aursunden; smlgn. R. 47. I Birkeskov. Forbi nogle Gaarde til Lan- — Fæmunden. To Veie: a), over Skotgaarden (længere), b) direkte aɔ Fra Skotgaarden tilbage til Sfensaasen (se ovfr.), hvor Vei mod S., med Gjeitberget tilv. og Røragen tilh., til den pene Grend Feragen; Kvarter hos Anders Olssøn (3—4 km. fra Stensaasen); saa over en liden Slette til Indsøen af samme Navn; Vigelen tilv., FæmundfZjeldene i S. Baad faaes let (Kr. 2.60, naar Tøiet skal bæres over til Nordviken; alm. 2 Rorskar1e; roes paa 1’f2 T.). Paa de lave Bredder tynd Skov af Birk og, navnlig i den nedre Del, af Furu. Søen er ikke sma1. Nedover mod Sydenden Haa’as Ud1øb og ti1v. Svartviken, en lang, smal Bugt. Mellem disse udmunder Grava, en smal, for Tømmerflødningen anlagt Kanal, i 3 Stubber mellem Tjem fra Fæmund til Feragen. Videre i Skov (Multemyrer). Tilh. LangØernet. Stien i store Bugtninger, med Hovedretning i SØ. og S. Tilv. Sidevei til en Bod. Tilh. flere Smaa- tjern; stedse stærkere Vei. Længere frem daarlig Kjærrevei (paa h. Side). Siden ti1h. lignende Vei fra Langen; straks efter en Sti paa samme Side. Snart tilh. Kalven, den nordre Del af Nordviken af Fæ- -munden, hvorpaa Bro over Mugga, og langs Stranden til Gaarden Nord- viken, l% T. fra Feragens Sydende; Kvarter. Skoven har paa denne 0vergang et ægte østerdalsk Udseende; Bunden bedækket med Renmose, der om Vinteren hentes som Kreaturføde lige op til Brekken; om Vin- teren ligge her Lapper. Fra .ZVOrdviken i Baad over den smale Bugt; siden gaaes over Fæmunds-aasen til † Langen; 6 km. ? Veien skal være noget stenet. Bedst at ro rundt, først ud hele Nordviken, til selve Fæmunden; derpaa rundt Odden, indenfor Badstuholmen og gjennem Rævs“undet, indenfor Buholmen, ind i Sønderviken og op til Dampskibets Brygge og Pakhus. Roes paa 1lf1 T. Bryggen 3 km. fra † Langen. I—’eragen-Langen, direkte jra Feragen— ning; det bærer høit op, vakker, vid Ud- gaardeY1e. Fjeldvei langs Fei-agens vest1. sigt over Høifjeldet; Vigelen o. a. Fjelde Bred. Først tydelig Sti med nogen Stig— tage sig godt ud. Nedover; Katrinemyæ-en